Retur / Byte av vara samt Reklamation

Retur

Du som är privatperson har 14 dagars ångerrätt/bytesrätt enligt distansavtalslagen när du handlar online. Det innebär att du kan skicka tillbaka oanvända, oskadade varor med obruten förpackning/försegling/teknisk plombering inom 14 dagar från att du mottagit ditt paket. Privatperson, som utnyttjar sin ångerrätt, betalar själv fraktkostnaden för den returnerade varan. 

Så fort vi mottagit varan återbetalar vi dig det belopp du betalt för varan. För varor som köpts i vår fyndhörna eller som specialbeställts gäller ej returrätt.

Instruktioner: Gör en returanmälan till oss via fliken "Kundtjänst" eller med e-post till kundtjanst@teamalutorp.se
Vid returer skickar du själv dina varor till:
Team Alutorp Alutorp
Frestensfällevägen 64
26996 Båstad

Du väljer själv på vilket sätt du vill skicka på, du ansvarar för varorna tills att returen ankommit till oss. Bifoga ditt namn och ordernummer så vi vet vem det kommer ifrån. Har du inte ditt ordernummer kan du finna det på Mina sidor / Orderhistorik när du loggat in i vår webbutik.
För att erhålla ersättning för din retur krävs att den är i nyskick i sin originalförpackning packad i ett extra ytterembalage för att inte skada originalförpackningen. Tejpa aldrig på originalförpackningen.

Artiklar som är köpts i fyndhörnan, utgående, borrats med extraborrning, är skadade, smutsiga eller utgått ur vårt sortiment ersätts inte vid retur.

Så fort din retur är godkänd betalar vi tillbaka fulla beloppet för varorna (dock ej för frakten) enligt nedan beroende på vilket betalsätt du använt.

Swish: Vi Swishar tillbaka beloppet till dig.
Payson betalning: Vi sätter tillbaka beloppet via Payson till ditt kort/konto.
Faktura: Vi skickar dig en kreditfaktura, som du kan dra av beloppet mot den fakturan du tidigare erhållit och betalar då bara in mellanskillnaden på dessa.


Byte av vara

Returnera enligt ovan och vi återbetalar dig din retur är godkänd. Gör en ny beställning och betala den i vår webbutik på det du önskar så skickar vi den direkt.


Reklamation

Om varan är trasig när du öppnar paketet (ej fraktskada) eller om det blir fel på varan har du, som är privatperson reklamationsrätt mot fabrikationsfel i totalt 3 år från du mottog paketet. Reklamation måste dock göras inom skälig tid och senast 2 månader efter att du upptäckte felet. Företag bör undersöka varan i samband med mottagandet och reklamera eventuella fel inom skälig tid. Fel som uppstår därefter kan reklameras inom eventuell garantiperiod. I annat fall hänvisar vi till respektive tillverkare eller serviceställe.

Reklamationer och garantiärenden skall alltid anmälas till oss via fliken "Kundtjänst" eller med e-post till kundtjanst@teamalutorp.se 

- Reklamationen skall minst innehålla:
- Kontaktuppgifter
- Ordernummer
- Beskrivning av felet
- Tidpunkt för när du upptäckte felet
- Bilder på skadan 

Vid reklamation av en vara skickar vi dig en returetikett efter överenskommelse så att du kan skicka tillbaka denna till oss. Om reklamationen godkänns av oss eller tillverkaren så ser vi till att reparera varan eller skickar dig en ny. Om vi inte kan göra detta inom skälig tid återbetalar vi dig det belopp du betalt för varan samt eventuell frakt för denna.

Om vi ersätter dig med en ny vara skall den reklamerade varan returneras inom 10dagar efter du mottagit returetiketten. Om varan ej inkommit efter dessa 10dagar blir vi tvungna att fakturera dig för den nya varan samt frakten.


Garanti

I de fall där tillverkaren eller importören lämnar garanti på sin produkt så vidhåller vi den garantitiden gentemot dig som kund. Garantitiden gäller från det att du mottagit varan. I de fall där tillverkaren eller importören erbjuder garanti på sina produkter har du alltid tre års reklamationsrätt.
För att åberopa eventuell garanti skicka ett mail till oss på kundtjanst@teamalutorp.se som innehåller punkterna med information nedan.
Om vi ersätter dig med en ny vara skall den reklamerade varan returneras inom 10dagar efter du mottagit returetiketten. Om varan ej inkommit efter dessa 10dagar blir vi tvungna att fakturera dig för den nya varan samt frakten.
Garantianmälan skall minst innehålla:
- Kontaktuppgifter
- Ordernummer
- Beskrivning av felet
- Tidpunkt för när du upptäckte felet
- Bilder på felet


Fraktskada

Tar du emot ett paket som är skadat måste du göra följande:
Ta en bild på paketet innan du öppnar det.
Ta en bild på fraktetiketten så att man ser både denna och skadan på paketet.
Ta bild när du öppnat paketet.
Ta bilder på de skadade produkterna.

Anmäla detta till oss omgående via e-post till kundtjanst@teamalutorp.se och bifoga bilderna.
Spara den/de skadade varorna samt förpackningsmaterialet, kartong och fyllnadsmaterial.

Varför behöver du göra detta?
Vi måste ha det för att kunna reklamera till fraktbolaget och få en chans till ersättning. Får vi in dessa uppgifter från dig så skickar vi ersättningsprodukter omgående, annars kan vi behöva vänta ut speditörens skadereglering vilket kan ta upp mot 6 veckor.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.